Dostępność nie jest przywilejem, modą czy dodatkową opcją – to fundamentalne prawo i standard, który powinien być integralną częścią każdej firmy, produktu i usługi. Dlaczego jest taka ważna? Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że nawet 30 proc. naszego społeczeństwa może mieć trwałe lub czasowe ograniczenia w mobilności lub percepcji. Same osoby z niepełnosprawnościami stanowią w Polsce 24,2 proc. wg danych Rady UE i Rady Europejskiej z 2022 r. – to ok. 5,4 mln osób. Poza tym już za kilka miesięcy, w czerwcu w Polsce zacznie obowiązywać European Accessibility Act (EAA), czyli Dyrektywa EAA. Zobowiązuje ona firmy do wdrożenia standardów dostępności.

Company worker with physical impairment talking on landline phone

Dostępny biznes, czyli jaki?

Dyrektywa EAA wskazuje wymogi dostępności wybranych produktów i usług. Chodzi o to, aby wszyscy – w tym osoby z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – mogli na równych zasadach korzystać z technologii, transportu, komunikacji i przestrzeni publicznej. Dostępność w biznesie oznacza po prostu projektowanie produktów, usług i przestrzeni w taki sposób, aby były dla nas przyjazne, niezależnie od ograniczeń fizycznych, sensorycznych czy technologicznych. To nie tylko ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, ale także dla seniorów. Innymi słowy, dostępny biznes, to włączający biznes – otwarty na wszystkich, bez względu na ich możliwości oraz potrzeby.

Dlaczego warto zadbać o dostępność?

Zacznijmy od najbardziej podstawowego powodu – firmy, które dbają o dostępność, tworzą przestrzeń przyjazną dla klientów, pracowników i partnerów, eliminując bariery i zapewniając równe szanse. Za dostępnością przemawiają też inne argumenty:

  • większy rynek i nowe grupy klientów

Szacuje się, że osoby z niepełnosprawnościami stanowią 24,2 proc polskiego społeczeństwa. Według czasopisma „Polityka Senioralna” liczba seniorów w Polsce w 2024 r. sięgała nawet 10 mln. Dostosowanie oferty do ich potrzeb oznacza możliwość dotarcia do milionów nowych klientów, którzy chętniej wybiorą firmę, która dba o ich komfort.

  • uniknięcie kar finansowych

Firma, która mimo obowiązku, nie wdroży zapisów Dyrektywy EAA, musi liczyć się z karami finansowymi sięgającymi nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Może też stracić możliwość uczestniczenia w przetargach publicznych.

  • przewaga konkurencyjna

Intuicyjne strony internetowe, czytelne materiały i usługi dostępne dla każdego sprawiają, że klienci częściej wybierają firmy, które dbają o ich komfort.

  • marka postrzegana jako nowoczesna i włączająca

Firmy, które stawiają na dostępność, są postrzegane jako nowoczesne i odpowiedzialne społecznie. To buduje zaufanie klientów oraz wzmacnia pozytywny wizerunek marki na rynku.

Jak wdrożyć dostępność w firmie?

Na szczęście, jako przedsiębiorca nie jesteś pozostawiony sam sobie w temacie dostępności. Nasz projekt Dostępna Firma – Dyrektywa EAA powstał właśnie po to, aby wspierać firmy we wdrażaniu standardów dostępności. Proponujemy szkolenia i doradztwo z ekspertami, którzy pomagają tworzyć produkty i usługi bardziej przyjazne dla wszystkich. Przygotowaliśmy dwie ścieżki wsparcia z myślą o potrzebach firm.

Chcesz dołączyć do projektu i przeszkolić swój zespół? Nie wiesz od czego zacząć? Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc na każdym etapie! Skontaktuj się z nami.