Dostępność nie jest przywilejem, modą czy dodatkową opcją – to fundamentalne prawo i standard, który powinien być integralną częścią każdej firmy, produktu i usługi. Dlaczego jest taka ważna? Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że nawet 30 proc. naszego społeczeństwa może mieć trwałe lub czasowe ograniczenia w mobilności lub percepcji. Same osoby z niepełnosprawnościami stanowią w Polsce 24,2 proc. wg danych Rady UE i Rady Europejskiej z 2022 r. – to ok. 5,4 mln osób. Poza tym już za kilka miesięcy, w czerwcu w Polsce zacznie obowiązywać European Accessibility Act (EAA), czyli Dyrektywa EAA. Zobowiązuje ona firmy do wdrożenia standardów dostępności.

Dostępny biznes, czyli jaki?
Dyrektywa EAA wskazuje wymogi dostępności wybranych produktów i usług. Chodzi o to, aby wszyscy – w tym osoby z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – mogli na równych zasadach korzystać z technologii, transportu, komunikacji i przestrzeni publicznej. Dostępność w biznesie oznacza po prostu projektowanie produktów, usług i przestrzeni w taki sposób, aby były dla nas przyjazne, niezależnie od ograniczeń fizycznych, sensorycznych czy technologicznych. To nie tylko ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami, ale także dla seniorów. Innymi słowy, dostępny biznes, to włączający biznes – otwarty na wszystkich, bez względu na ich możliwości oraz potrzeby.
Dlaczego warto zadbać o dostępność?
Zacznijmy od najbardziej podstawowego powodu – firmy, które dbają o dostępność, tworzą przestrzeń przyjazną dla klientów, pracowników i partnerów, eliminując bariery i zapewniając równe szanse. Za dostępnością przemawiają też inne argumenty:
- większy rynek i nowe grupy klientów
Szacuje się, że osoby z niepełnosprawnościami stanowią 24,2 proc polskiego społeczeństwa. Według czasopisma „Polityka Senioralna” liczba seniorów w Polsce w 2024 r. sięgała nawet 10 mln. Dostosowanie oferty do ich potrzeb oznacza możliwość dotarcia do milionów nowych klientów, którzy chętniej wybiorą firmę, która dba o ich komfort.
- uniknięcie kar finansowych
Firma, która mimo obowiązku, nie wdroży zapisów Dyrektywy EAA, musi liczyć się z karami finansowymi sięgającymi nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Może też stracić możliwość uczestniczenia w przetargach publicznych.
- przewaga konkurencyjna
Intuicyjne strony internetowe, czytelne materiały i usługi dostępne dla każdego sprawiają, że klienci częściej wybierają firmy, które dbają o ich komfort.
- marka postrzegana jako nowoczesna i włączająca
Firmy, które stawiają na dostępność, są postrzegane jako nowoczesne i odpowiedzialne społecznie. To buduje zaufanie klientów oraz wzmacnia pozytywny wizerunek marki na rynku.
Jak wdrożyć dostępność w firmie?
Na szczęście, jako przedsiębiorca nie jesteś pozostawiony sam sobie w temacie dostępności. Nasz projekt Dostępna Firma – Dyrektywa EAA powstał właśnie po to, aby wspierać firmy we wdrażaniu standardów dostępności. Proponujemy szkolenia i doradztwo z ekspertami, którzy pomagają tworzyć produkty i usługi bardziej przyjazne dla wszystkich. Przygotowaliśmy dwie ścieżki wsparcia z myślą o potrzebach firm.
Chcesz dołączyć do projektu i przeszkolić swój zespół? Nie wiesz od czego zacząć? Jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc na każdym etapie! Skontaktuj się z nami.